Ciri- Ciri Blog Yang Baik Untuk Tujuan Periklanan

Ciri- Ciri Blog Yang Baik Untuk Tujuan Periklanan - Blog bagaimana yang perlu kita pilih untuk mengiklankan produk secara online? Kriteria apa yang diperlukan untuk memilih blog bagi tujuan mengiklankan produk dan promosi?

Betul juga kan………. ada berbagai tingkatan, jenis, identitas blog di dunia ini, blog yang bagaimanakah yang boleh memberi dampak kepada sasaran pemasaran tersebut ??

Ada beberapa perkara yang perlu ditentukan terlebih dahulu sebelum mendapatkan ‘advertorial post’ dari sesebuah blog. 


Ciri- Ciri Blog Yang Baik Untuk Tujuan Periklanan
Perkara ini penting kerana tidak semua blog berada pada kedudukan yang sama dan sudah tentu hasil yang akan diperolehi juga berbeda.

Ya! itu mungkin nampak betul tetapi untuk membangun dan mencapai kedudukan yang baik di dalam dunia WWW ini itu bukan kerja yang mudah.  Perlu ada beberapa tempoh waktu dan usaha gigih yang konsisten bagi menempatkan sesebuah blog pada kedudukan dilihat , dipercayai dan dikunjungi orang.

Pemilik blog juga mengeluarkan modal untuk membangun pondasi untuk menempatkan blog yang bersangkutan di dalam mesin pencari.  Selain dari segi waktu dan kreativitas yang sulit untuk dinilai dalam bentuk fisikal, membeli domain dan menyewa server adalah langkah pertama ke arah tersebut.


Ciri-ciri Blog Yang Baik Untuk Tujuan Periklanan

Alexa Ranking - Semakin kecil angka dicapai, semakin baik kedudukan blog tersebut. Peringkat rank di Alexa boleh berubah setiap hari. Alexa Ranking adalah sistem ranking yang ditetapkan oleh alexa.com (anak perusahan amazon.com) yang pada dasarnya mengaudit jumlah kunjungan ke blog tersebut. 
Baca : 20 Cara Cepat Meningkatkan Alexa Rank Blog Anda
Tanpa perlu bertanya berapa daily visitors atau unique visitors, kita boleh membuat perkiraan jumlah pengunjung blog tersebut berdasarkan kepada peringkat ranking di Alexa, ranking di Alexa boleh digunakan oleh pengiklan untuk melihat potensi pemasaran produk yang mereka harapkan.

Domain Authority - Semakin tinggi skor yang diberikan, blog tersebut lebih dipercayai dan mempunyai kekuatan di mesin pencari. Domain Authority adalah ukuran sejauh mana bernilainya sesebuah blog yang menjadi salah satu faktor blog tersebut menduduki halaman depan google. 

Baca : Arti Domain Authority Dan Page Authority
Umur domain yang stabil dan lebih berumur - (ehem.. lebih tua lebih bernilai lho) memberi isyarat bahawa domain tersebut konsisten dan menjadi sumber yang boleh dipercayai.

Popularitas domain diukur dengan jumlah link masuk dari laman web yang mempunyai domain berkualitas. Inbound link dari domain lain adalah satu isyarat bahawa laman blog tersebut mempunyai informasi yang berguna dan bernilai.

Ini adalah ciri-ciri  teknikal blog yang boleh dicapai oleh semua blogger melalui beberapa ilmu blogging.  Ciri-ciri teknikal ini turut memberi keuntungan sekiranya laman web pengiklan mendapat inbound link (backlink) dari blog  untuk jangka panjang.

Selain dari itu ada beberapa ciri-ciri yang tidak bersifat teknikal yang boleh digunakan sebagai panduan dalam memilih blog yang terbaik bagi tujuan pengiklanan.

Untuk mendapatkan hasil yang optimal dari periklanan di blog, pengusaha yang mencari blog terbaik perlu melihat beberapa kriteria humanistik. Blog yang bersifat ‘untuk manusia’.

Blog yang ramah terhadap pengunjung – Blog yang baik mempunyai hubungan yang harmonis antara pemilik blog dan pengunjungnya. Kita boleh melihat dari beberapa artikel terdahulu untuk mengetahui tahap kenyamanan komunikasi kedua-dua pihak.

Interaksi diruangan komentar boleh dijadikan panduan bagaimana respon pengunjung kepada setiap post yang diterbitkan.

Pengiklan boleh menilai dan memberi keutamaan kepada blog yang mempunyai komen kerana ini boleh memberi peluang mereka mendapatkan ‘feedback’ dari pengunjung blog terhadap produk yang disasarkan.

Jumlah pengikut di Social Media seperti Facebook, Twitter dan Google Plus – Bukan semua blog yang mempunyai pengikut yang banyak itu menandakan bagus atau sebaliknya tetapi sekurang-kurangnya kita tahu pemilik blog tersebut ‘disenangi’ oleh para blogger.

Human Network - Internet adalah mengenai manusia. Manusia suka berhubung dengan manusia lain. Produk yang diiklan juga mentargetkan manusia sebagai pembeli atau penggunanya. Kalau pun produk tersebut untuk seekor kucing, manusia juga yang akan membuat keputusan mendapatkan produk tersebut. 

Pastikan blog tersebut menggunakan bahasa yang difahami manusia.  Perkataan, kata atau bahasa yang baik susunannya dan lengkap lebih mudah dicari oleh manusia lain.

Ini hanyalah beberapa ciri yang boleh dipikirkan.  Ada berbagai sebab untuk berbagai tujuan.  Pastikan nilai yang anda bayar layak dengan nilai blog yang hendak anda gunakan sebagai pengiklan tersebut. 

Sudah tentu blog yang mempunyai ranking yang berbeda-beda ini meletakkan harga yang berbeda pula.

2 comments:

  1. Hmmm kalau blog saya kira kira sudah cocok buat tujuan periklanan ndak mas? :/

    ReplyDelete
  2. kalo dilihat dari alexa rank-nya kayaknya belum cocok buat dipasangin iklan, tp blog anda lumayan keren (y)

    ReplyDelete